Luftåndende fisk – fysiologiske tilpasninger til at trives i iltfattigt vand

Ph.d.-forsvar, torsdag den 26. september 2024, Magnus Lerche Aaskov

Magnus Lerche Aaskov

I løbet af sit Ph.d.-studium har Magnus undersøgt gasudvesklingen hos luftåndende fisk til både vand of luft. Fordelingen af gasudvekslingen er især interessant i iltfattigt vand siden disse fisk kan risikere at tabe ilt de har optaget fra luften til det iltfattige vand. Dette ilttab er blevet undersøgt i tre forskellige arter der varierer meget i både livsstil og gællestørrelse, hvilket gjorde det muligt at belyse de tilpasninger der er opstået for at beskytte fisken mod dette ilttab.

De opnåede forskningsresultater viser graden af ilttab og bidrager til forståelsen af de evolutionære tilpasninger der bruges til at mindske et ilttab såsom reducerede gæller eller en mulig adskillelse af iltrigt og iltfattigt blod.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Sektion for Zoofysiologi, Institut for Biologi, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Tid: Torsdag den 26. september kl. 13:00.
Sted: Bygning 1223, lokale 153, Biologiens Hus, Aarhus Universitet, Wilhelm Meyers Allé 5, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Branchial O2 loss and gas-exchange partitioning in air-breathing fish
Kontaktinfo: Magnus Lerche Aaskov, e-mail: magnus.aaskov@bio.au.dk, tlf.: +45 53201993

Professor Colin J. Brauner, Department of Zoology, University of British Columbia, Canada.

Professor David J. McKenzie, UMR Marine Biodiversity, Exploitation, and Conservation, Université Montpellier, France.

Professor Andreas Schramm (forperson), Sektion for Mikrobiologi, Institut for Biologi, Aarhus Universitet, Danmark

Lektor Mark Bayley, Sektion for Zoofysiologi, Institut for Biologi, Aarhus Universitet, Danmark

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C