Undersøgelse af urenheder i materialer ved brug af kvantesimulatorer

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 22 oktober 2024, Jens Havgaard Nyhegn

Jens Havgaard Nyhegn

I løbet af sit ph.d.-studium har Jens Havgaard Nyhegn undersøgt hvordan kvantesimulatorer kan bruges til at forstå ​​urenheder i materialer. Urenheder i kvantemekaniske systemer kan drastisk ændre deres egenskaber. En bedre forståelse af disse og hvordan de interagerer med det omgivende miljø kan bane vejen for nye kvantematerialer. Med fokus på målinger, der kan foretages i eksperimenter med optiske gitre, undersøgte Jens Havgaard Nyhegn opførslen af ​​ladningsurenheder i en antiferromagnetisk ordnet baggrund og i en spin-væske baggrund.

Forskningsresultaterne bidrager til forståelsen af ​​kvantemekaniske urenheder og deres samspil med det omgivende miljø.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Fysik og Astronomi, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Tid: Tirsdag den 22 oktober kl. 12:00
Sted: Bygning 1525, lokale 626, Det skæve rum, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 120, 8000 Aarhus.
Afhandlingens titel: Equilibrium and non-equlibrium dynamics of dopants in a spin system’
Kontaktinfo:
Jens Havgaard Nyhegn e-mail: jensnyhegn@phys.au.dk tel.: +45 26746405

Professor Karsten Flensberg, Niels Bohr Instituttet, Københavns Universitet, Denmark

Professor Michael Knap, School of Natural Sciences and Institute for Advanced Study, Technical University of Munich, Germany

Lektor Brian Julsgaard (forperson), Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Professor Georg Bruun, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, Danmark

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C