Kunstige Receptorer – Nye Metoder til Transmembran Signal Transduktion

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 8. oktober 2024, Andreas Bøtker Pedersen

Andreas Bøtker Pedersen

I løbet af sit ph.d.-studium har Andreas Bøtker Pedersen undersøgt en ny metode til overførelse af kemisk information i syntetiske celler gennem et nyt design i kunstige receptorer. Dette blev udført gennem syntese af molekyler, der var i stand til at konvertere et ekstracellulært signal til en intracellulær respons. Andreas Bøtker Pedersen syntetiserede flere molekyler, der var designet til at nedbrydes ved specifikke stimuli, hvilket førte til aktivering af cellulære processer så som nedbrydning af proteiner eller syntese af RNA.

Denne nye mekanisme i kunstige receptorer repræsenterer et potentiale i at lave bedre responsive syntetiske celler, der kan bruges i fremtidige studier af kunstige livsformer eller nye bioteknologiske værktøjer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Kemi, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Tid: tirsdag den 8. oktober 2024 kl. 8:00
Sted: 1170-347, Aarhus University, Ole Worms Allé 3 , 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Artificial Receptors – Self-Immolative Mechanisms for the Design of Artificial Cell Communication Pathways
Kontaktinfo: Andreas Bøtker Pedersen, e-mail: andpedersen@outlook.dk, tlf.: +45 27513023