Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Banebrydende direkte adgang til nye egenskaber ved tantalbaserede todimensionale materialer

Ph.d.-forsvar, fredag den 7. maj 2021. Federico Andreatta.

07.05.2021 | Karen Konradi

Federico Andreatta

Time dependence of the excited-state signal in 2D TaS2 and spectral function simulations. The snapshots of the signal compose an "ultrafast movie" of the band structure

I løbet af sine ph.d.-studier har Federico Andreatta afdækket og beskrevet strukturen i tantalbaserede materialer af en tykkelse på blot et enkelt atom. I et materiale af så små dimensioner opstår der fascinerende elektroniske egenskaber. Disse er for første gang blevet undersøgt af Federico Andreatta i todimensionalt tantaldisulfid ved hjælp af en avanceret teknik, der skaber en ultrahurtig “film” af elektronernes energi og momentum, efter at de er blevet ramt af en intens laserimpuls. Disse og andre beslægtede forskningsresultater udgør et første skridt i retning af forståelsen af quantum confinement – kvantemekaniske egenskaber i ultrasmå materialer – og implementering af kvanteteknologier til produktion af ren energi.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Fysik og Astronomi, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 7. maj 2021 kl. 10:00
Sted: Ph.d.-forsvaret gennemføres online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Jill Miwa, miwa@phys.au.dk.
Afhandlingens titel: Structural and Electronic Properties of Tantalum-Based Two-Dimensional Materials
Kontaktinfo: Federico Andreatta, e-mail: federicoandreatta92@gmail.com, tlf.: +45 53336136
Bedømmelsesudvalg:
Associate Professor Evangelos Papalazarou, Laboratoire de Physique des Solides, CNRS, Univ. Paris-Sud, Université Paris-Saclay, Frankrig
Associate Professor Daniela Pacilè, Dipartimento di Fisica, Università della Calabria, Italien
Lektor Karsten Riisager (formand), Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet
Vejleder:
Lektor Jull Miwa, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Forsvaret er offentligt.
Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.

PhD defence