Forudsigelser og analyser af eksotiske Universer med kombineret Bayesiansk og frekventistisk statistik

Ph.d.-forsvar, fredag den 6. september 2024, Emil Brinch Holm

Emil Brinch Holm. Foto: Jens Hartmann

Gennem sine studier har Emil forsket i nye metoder til at analysere og beregne forudsigelser fra en række nye, eksotiske modeller for Universet, som for nyligt er foreslået til at forene uforenelige målinger af Universets nuværende udvidelsesrate. Emil har blandt andet vist, at de traditionelle, Bayesianske analyser af disse modeller kan være misvisende, og argumenterede i stedet for kombinationen af denne med en frekventistisk metode, baseret på den såkaldte profile likelihood. Hertil illustrerede Emil, at sidstnævnte netop kan bruges til at detektere bias i de Bayesianske analyser for en længere række af ikke-standarde Universer, og udarbejdede et effektivt analyseframework til brug af kosmologer internationalt. Emils forskning i at kombinere de to metoder bidrager til en mere nuanceret forståelse af de nyligt foreslåede udvidelser af den standarde kosmologiske model, og derigennem til en større forståelse af vores Univers.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Fysik og Astronomi (IFA), Faculty of Natural Sciences, Aarhus University.

Tid: Fredag d. 6. september 2024 kl. 9:30
Sted: Bygning 1525, lokale 626, Det Skæve Rum, Institut for Fysik og Astronomi, Ny Munkegade 120, Aarhus University, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Computation and Analysis of Non-Standard Universes
Kontaktinfo: Emil Brinch Holm, e-mail: emil.brinch@hotmail.com, tel.: +45 26991744
Professor Julien Lesgourgues, Institute for Theoretical Particle Physics and Cosmology, RWTH Aachen, Germany
Professor Alan Heavens, Department of Physics, Imperial College, United Kingdom
Lektor Jan Arlt, IFA, Aarhus University (chair)
Hovedvejleder: Lektor Thomas Tram, IFA, Aarhus University
Medvejleder: Professor Steen Hannestad, IFA, Aarhus University

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.