Fra Æg til Voksen: Genomforsvar og Selvisk DNA I Kønslinjen gennem Udvikling hos Bananfluer

PhD forsvar, torsdag 24 oktober 2024, Thomas Høgsbro Grønbæk

Thomas Høgsbro Grønbæk

I dyrenes kønslinje skal det genomiske DNA bevares og beskyttes mod skader forårsaget af parasitiske DNA-elementer, kendt som transposable elements. Denne beskyttelse leveres af piRNA-forsvaret, et small RNA-baseret molekylært forsvarssystem, der konceptuelt minder om et immunforsvar. Thomas' forskning fokuserede på, hvordan transposable elements og piRNA-forsvarssystemet udtrykkes og tilpasser sig molekylære ændringer gennem kønslinjens udvikling hos Drosophila melanogaster (bananfluer).

Thomas' resultater giver ny indsigt i udviklingsstadie-specifik regulering af denne proces, og hvordan epigenetisk nedlukning af transposable elements etableres og vedligeholdes gennem kønslinjens udvikling. Disse opdagelser kan have bredere implikationer for forståelsen af de molekylære mekanismer bag epigenetisk regulering og bevarelsen af den transkriptionelle identitet i kønslinjen.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Insititut for Molekylær Biologi og genetik , Faculty of Natural Sciences, Aarhus University

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende

Tid: Torsdag d. 24. Oktober, 2024 kl. 13:00

Sted: Bygning 1870, lokale 816 (Faculty club på 8. sal), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Universitetsbyen 83, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.

Afhandlingens titel: piRNA-mediated Regulation of Transposons in the Developing Germline of Drosophila melanogaster

Kontakt information: Thomas Høgsbro Grønbæk, e-mail: thomasgrnbk@mbg.au.dk,

tel.: +45 28 59 05 23.

Bedømmelsesudvalget består af:

Professor René F Ketting, Institute of Molecular Biology (IMB), Mainz, Tyskland

Professor Sebastian Marquardt, Department of Biology, Lund University, Sverige

Lektor Lotte Bjergbæk (chair), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Vejledere: Adjunkt Peter Ebert Andersen & Lektor Christain Kroun Damgaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: PhD afhandlingen vil blive forsvaret på engelsk.

PhD forsvaret er offentligt.