Urenhedsfysik i Bose-Einstein Kondensater – kvantebeats og inducerede interaktioner

Ph.d.-forsvar, torsdag den 24. oktober 2024, Andreas Madsen Morgen

Andreas Madsen Morgen

Et paradigmatisk eksempel på urenhedsfysik er en elektron i et krystal gitter, hvor interaktioner mellem elektronen og atomerne forvrænger gitteret og leder til fonon excitationer. Denne interaktion kan beskrives i kvasipartikel rammen, hvor elektronen og excitationerne betragtes som en samlet partikel kaldet polaronen.

I løbet af hans PhD har Andreas Madsen Morgen undersøgt polaronen ved brug af kontrollede rammer for ultrakolde kvante gasser. Polaronen blev realiseret ved at tilsætte urenheder til et Bose-Einstein Kondensat (BEC), hvor eksotiske effekter blev observeret som f.eks. kvantebeats mellem to polaron tilstande og inducerede interaktioner mellem polaroner midlet af BEC atomerne. Resultaterne udvider den nuværende forståelse af polaronen og bidrager til at løse udestående teoretiske uoverensstemmelser.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Fysik og Astronomi, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Tid: torsdag den 24. oktober 2024
Sted: Bygning 1632 lokale 201, AIAS, Auditoriet, Høegh-Guldbergs Gade 6B, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Observation of Quantum Beats and Mediated Interactions – Polarons in Bose-Einstein Condensates
Kontaktinfo: Andreas Madsen Morgen, e-mail: anmo@phys.au.dk, tlf.: +45 21857614