Ny fremgangsmetode til kvantemekaniske simuleringer af molekyler

Ph.d.-forsvar, onsdag den 30. oktober 2024, Nicolai Machholdt Høyer

Nicolai Machholdt Høyer

I Løbet af sit ph.d.-stipendium har Nicolai Machholdt Høyer forsket i simulationer af molekylers bevægelse ved hjælp af kvantemekanik. Sådanne kvantemekaniske simulationer er nøglen til at forstå de fundamentale mekanismer der bestemmer atomkernernes bevægelse i kemiske processer. Nicolai Machholdt Høyer har udviklet en ny automatiseret fremgangsmetode til at udføre kvantemekaniske simulationer, hvor den såkaldte potentiel energioverflade bliver bestemt ud fra behovet af den igangværende simulation.

Denne nye forskning gør beregning af kvantemekaniske simulationer mere tilgængelig og baner vejen for den præcise beskrivelse af mekanismerne i molekylære reaktioner.
Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Kemi, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Tid: onsdag den 30. oktober 2024 kl. 14:00
Sted: Bygning 1514, lokale 213, Aud-I, Institut for Kemi, Aarhus Universitet, Langelandsgade 140, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Quantum Dynamics of Molecules Through Quasi-Direct Methods
Kontaktinfo: Nicolai Machholdt Høyer, e-mail: hoyer@chem.au.dk
Professor Jacob Kongsted, SDU, Kemi og Farmaci, Danmark
Professor Scott Habershon, Department of Chemistry, The University of Warwick, England