Klimapåvirkningen fra iskernedannende mikrobeceller

Ph.d-forsvar, Fredag, 27 September, Corina Wieber

Corina Wieber

I løbet af sine ph.d.-studier har Corina Wieber forsket i den rolle, som iskernedannende mikrobeceller spiller i atmosfæriske processer. Visse mikrobeceller producerer iskernedannende partikler eller stoffer, der kan bidrage til dannelse af is i skyer ved relativt lave underafkølede temperaturer og dermed påvirke skydannelsen og klimaet som helhed. Corina Wieber har valideret et nyt instrument til at undersøge disse partiklers aktivitet. Instrumentet har hun anvendt til at udforske de iskernedannende partikler, som findes i Arktis, og i laboratorieundersøgelser af en modelorganisme. Endvidere har hun undersøgt stofskifteaktiviteten hos mikrobeceller under relevante atmosfæriske forhold. Disse nye forskningsresultater bidrager til en bedre forståelse af kilder, karakteristik og aktivitet i biologiske iskernedannende partikler og den rolle, de spiller i de atmosfæriske processer og klimaforandringerne.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Biologi, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Tid: Fredag, 27 September kl. 10:00
Sted: Bygning 1110, lokale 223, Institut for Ecoscience, Aarhus Universitet, C. F. Møllers Allé 8, 8000 Aarhus
Afhandlingens titel: Investigating the activity and atmospheric relevance of ice nucleating microbial cells and compounds: Instrument development, field, and laboratory studies
Kontaktinfo: Corina Wieber, e-mail: corina.wieber@bio.au.dk, tlf.: +45 42321574

Associate Professor Birgit Sattler, Institut for Økologi, Innsbruck Universitet, Østrig
Professor Benjamin Murray, Institut for Klima- og Atmosfærisk Forskning, Leeds Universitet, Storbritannien
Associate Professor Alejandro Ordonez Gloria (formand), Institut for Biologi, Aarhus Universitet

Lektor Tina Šantl-Temkiv, Institut for Biologi, Aarhus Universitet

Medvejleder:
Professor Kai Finster, Institut for Biologi, Aarhus Universitet

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences/GSNS, Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.