Molekylær isdannelse af vand og CO2 på kulstofholdige overflader

Ph.d.-forsvar, Torsdag den 24 oktober 2024, Signe Kyrkjebø

Signe Kyrkjebø

I løbet af sit PhD-studium har Signe Kyrkjebø forsket i vand og CO2 isdannelse og vækst på kulstofholdige overflader i laboratoriet under forhold, der afspejler dem i kolde interstellare støvskyer. Isklyngernes evne til at katalysere reaktioner kan være en vigtig del af den rige kemi der er observeret i det inderstellare medium og spille en rolle i livets oprindelse. Signe Kyrkjebø studerede diffusionen af vandmolekyler, og afbildede irregulære, fraktale isklumper med skanning tunnelerings mikroskopi.

De nye forskningsresultater bidrager til en forståelse af molekylær isdannelse og vækst på overflader. Denne viden kan anvendes både til at studere den kemiske aktivitet af iskolde støvkorn i det interstellare medium og til design af overflader, hvor isdannelse skal kontrolleres.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Tid: Torsdag den 24 oktober 2024 kl. 11:00
Sted: Bygning 1525, lokale 626, Det Skæve Rum, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 120, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Interstellar isvækst på kulstofholdige overflader
Kontaktinfo: Signe, e-mail: signeky@gmail.com, tlf.: +45 60677366
Professor Thomas Michely, Institute of Physics II, The University of Cologne, Germany
Professor Naoki Watanabe, Institute of Low Temperature Science, Hokkaido University, Japan