Opløsningen af en enkelt ion i en væske – målt på atomar skala og ultrakort tidsskala

Ph.d.-forsvar, onsdag den 2. oktober 2024, Simon Høgh Albrechtsen

Simon Høgh Albrechtsen
Grafisk illustration af en natrium ion delvist opløst in en helium dråbe. Den gule natrium ion er blevet ioniseret af den røde laser stråle, og har bundet flere helium atomer i sin opløsningsproces. Den anden laserstråle har ioniseret et xenon atom inde i helium dråben, hvilket frastøder helium atomet og stopper opløsningsprocessen.

Under sit ph.d. studie har Simon Høgh Albrechtsen forsket i hvor hurtigt enkelte partikler bliver opløste i en væske. Målet med projektet var at lave et eksperimentelt modelsystem for en opløsningsproces - en proces der typisk er for kompleks til at den kan måles præcist i laboratoriet. Simon Høgh Albrechtsen har opnået dette mål ved at bruge en mikroskopisk helium dråbe som opløsningsmiddel til at opløse enkelte natrium-ioner. Ved brug af ultrakorte laserpulser kan denne både startes og stoppes, og dermed kan opløsningsdynamikken måles på en ultrakort tidsskala.

Dette forsøg er første gang opløsningen af en isoleret ion der puttes i en væske er målt i et laboratorie, og det bidrager dermed et nyt modelsystem der kan bruges til at måle kemisk dynamik, på atomar størrelsesskala og ultrakort tidsskala.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Fysik og Astronomi, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Tid: Onsdag den 2. oktober 2024 kl. 13.00
Sted: Bygning 1525 lokale 626, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 120, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel:  Ion Solvation Dynamics in Helium Nanodroplets
Kontaktinfo: Simon Høgh Albrechtsen, e-mail: simon.hogh@chem.au.dk, tlf.: +45 31602699.
Professor Paul Scheier, Innsbruck Physics – Research Center, University of Innsbruck, Østrig
Seniorforsker Lionel Poisson, Institut des Sciences Moléculaires d’Orsay, CNRS, Université Paris-Saclay, Frankrig
Lektor Jan Joachim Arlt (forperson), Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, Danmark
Hovedvejleder:
Professor Henrik Stapelfeldt, Institut for Kemi, Aarhus Universitet, Danmark

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C