Udvikling af skalerbare metoder til kemisk syntese af oligosakkarider

Ph.d.-forsvar, fredag den 4. oktober 2024, Line Juul-Madsen

Line Juul-Madsen

En glykosyleringsreaktion er en kemisk proces, hvor en sukkergruppe bindes til et andet sakkarid, et protein eller et lipid via en glykosidbinding. Denne reaktion kan producere to forskellige anomerer, kendt som a- og b-anomeren. Under sine studier undersøgte Line Juul-Madsen metoder til at forbedre selektiviteten af glykosyleringsreaktionen med det formål at danne den ene anomer frem for den anden. Desuden udforskede hun, hvordan man kan gøre det lettere at udføre glykosyleringsreaktionen i stor skala ved at eliminere behovet for tidskrævende søjlekromatografi.

Ph.d.-graden blev gennemført ved Kemisk Institut, Det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.

Denne sammenfatning er udarbejdet af ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 4. oktober 2024, kl. 13.15.
Sted: Bygning 1532, lokale 116, auditorium G1, institut for matematik, Ny Munkegade 120, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus.
Afhandlingens titel: Mod skalerbar batchproduktion af oligosakkarider
Kontaktinformation: Line Juul-Madsen, e-mail: ljm@chem.au.dk, tlf.: +45 31159420

Medlemmer af bedømmelsesudvalget:
Lektor Christian Marcus Pedersen, Kemisk Institut, Københavns Universitet, Danmark

Professor Antony Fairbanks, University of Christchurch, Canterbury, New Zealand

Lektor Steen Uttrup Pedersen, Kemisk Institut, Aarhus Universitet (forperson)

Lektor Henrik Helligsø Jensen, Kemisk Institut, Aarhus Universitet

Ph.d.-afhandlingen er tilgængelig for læsning på Graduate School of Natural Sciences/GSNS, Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.