Homological Algebra of Proper Abelian Subcategories

Ph.d.-forsvar, onsdag den 30. oktober 2024, Anders Sten Kortegård

Anders Sten Kortegård

Homologisk algebra er et redskab, som kan bruges til at studere algebraiske strukturer inden for matematik. I løbet at sit ph.d.-studium har Anders S. Kortegaard anvendt homologiske metoder til at undersøge forholdet mellem visse selv-injektive algebraer og har vist, at de deler homologiske egenskaber.

Udover dette har Anders studeret proper abelske delkategorier, som er abelske kategorier pænt indlejret i triangulerede kategorier. Disse proper abelske delkategorier generaliserer andre velkendte indlejringer. Anders brugte proper abelske delkategorier til at generalisere resultater, der tidligere kun har været kendt for disse andre indlejringer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Matematik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Tid: Onsdag den 30. oktober 2024 kl. 15:00
Sted: Bygning 1531, lokale 113, Aud D1, Institut for Matematik, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 118, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Homological Algebra of Proper Abelian Subcategories
Kontaktinfo: Anders Sten Kortegård, e-mail: kortegaard@math.au.dk, tlf.: +45 22 18 43 21

University Lecturer emeritus Karin Erdmann, Mathematical Institute, University of Oxford, United Kingdom

Professor Markus Linckelmann, Department of Mathematics, City, University of London, United Kingdom